Ne tedd. Ha csak ennyi indokod van rá, akkor ne. Persze, van értelme weboldalt készíteni/készíttetni, de ez olyan, mintha egy világítótornyot középmagasságban kezdenél el építeni, mondván, hogy majd utána ásunk alá alapot.

Miért rossz ötlet csak úgy belecsapni és weboldalt készíteni?

Első indok: Nem építünk pénznyelőt

Akármilyen módszerrel készül egy weboldal, fizetned kell majd érte. Ha magad csinálod, akkor az időddel. Ha mással csináltatod, akkor valószínűleg idővel és pénzzel is. Nem kell médiumnak lennem, hogy kitaláljam, valószínűleg van jobb hely is, ahová az idődet és a pénzedet fektethetnéd, mint egy feleslegesen haszontalan weboldal készítése.

második indok: a weboldal az üzleti folyamatod közepén van, nem az elején

A weboldalad helyzete az ügyfélszerzés folyamatában
A weboldalad helyzete az ügyfélszerzés folyamatában

A weboldal önmagában nem ér semmit, ha:

  • nem érkezik rá látogató
  • érkezik rá látogató, de feleslegesen, mert számára nem releváns a tartalom
  • érkezik rá látogató, de nem tud eligazodni rajta, ezért bezárja
  • érkezik rá látogató, de nem válik okosabbá mire távozik, mint mielőtt érkezett
  • érkezik rá látogató, imádja ami az oldalon van, de nem lépteted tovább semmilyen irányba, csak bezárni tudja és búcsút is intesz neki
  • stb.

Lehetne még folytatni a sort, mert tengernyi hibát lehet véteni, ami miatt feleslegesen készül el az oldal, ha nem éri el a célját.

Ha ez konkrétan a vállalkozásod weboldala, akkor a célja az lenne, hogy az oda érkező látogatót érdeklődővé vagy vásárlóvá formálja.

Tehát ha az üzleti és értékesítési folyamatok nincsenek rendben, akkor a weboldal nem fog varázsolni neked pénzt, csak vinni azt (de a pénznyelőt már az előző pontban tárgyaltuk).

Mikor érdemes belevágni weboldal készítésébe?

Amikor már van kész terved arra, hogy a leendő látogatóidat milyen útvonalon akarod végigvezetni.

Ha nem akarod átvágni az embereket

Ezt nem tudom megkerülni. Annyi digitális „szemét” van már az interneten írott/kép/hang/videó formában… Kérlek ne gyárts többet. Főleg ne mások kárára. Az emberek előbb-utóbb úgyis megérzik ha átverik őket. Tehát etikusan és felelősséggel csináld. Akkor készíts tartalmat, ha az tényleg hasznos és értéket ad a világnak.

Ha tudod, kiket akarsz az oldaladra vonzani/terelni

És van is rá stratégiád.

Látogatóid jellemzően közösségi platformokról (Facebook, LinkedIn, Instagram stb.) érkeznek majd és keresőkből (Google, Yahoo, stb.). Mindez organikus (nem fizetsz érte) forrásból és hirdetésekből (fizetsz érte).

Ahhoz viszont, hogy a megfelelő emberek találják meg (és keressék fel) az oldalad, tisztában kell lenned, hogy pontosan kiknek szól majd az, amit ott találnak (ez feltételezi a célcsoportod/célpiacod részletes ismeretét, erre most nem térek ki).

Sok többletköltséget (és esetlegesen rossz ügyfelet) teremtesz magadnak, ha olyan embereket terelsz az oldaladra, akiknek végül nem a te terméked/szolgáltatásod lesz a (jó) megoldás a problémájára (nem tukmálunk semmit az emberekre, lásd előző pont).

ha Van olyan értékes információd, amit megosztanál

Még ha szórakozni is fognak járni az oldaladra, akkor is – szigorúan véve – információért jönnek. Ez leegyszerűsítve úgy történik, hogy megérkezik az oldalra a látogató, majd „elfogyasztja” az ott található tartalmat, aminek a következtében úgy érzi, hogy többként távozik (okosabban, boldogabban, motiváltabban stb.) mint amikor érkezett.

Itt fontosnak tartom megjegyezni, hogy hiába van értékes információd, ha azt úgy adod elő, hogy a látogatód egy kukkot sem ért belőle, akkor igazából nincs is értékes információd. Akkor válik a látogató számára is hasznossá, ha azt amit megosztottál vele, ő megértette. Ennek alapján teljesül az előző pont és a látogatód boldogabban távozik és szeretni fog téged.

ha Tudod, merre tereld tovább az oldaladról

Ha az előző pontokat jól csináltad, mostanra kivívtad a látogatód figyelmét és elismerését. Ezen a ponton kell cselekvésre bírnod.

Itt teheted meg, hogy:

  • Feliratkoztatod a hírleveledre
  • Felkínálod neki a termékedet/szolgáltatásodad
  • Hozzászólásra, megosztásra biztatod
  • stb.

A lényeg, hogy egyértelműen leírod, mit javasolsz, merre tovább. Ha ezt kihagyod, az nagyjából annyit ér, mint ha egy italos automatába beledobálnád a pénzt, majd az ital választása helyett sarkon fordulnál és az italt a pénzeddel együtt ott hagynád.

Sokan félnek tőle, mégis a hitelességedet építheti, hogy ha nem tudsz megoldást adni valamilyen problémára, akkor javasolsz rá valaki mást. Ha ezt jól használod, akkor lehet, hogy időnként néhány ember nem tőled vásárol majd, de jófejnek fog tartani, és lehet, hogy 3 másik ember miatta választ majd téged. Szóval érdemes ezt is használni

Én is el tudom készíteni a saját weboldalam?

Erre nincs univerzális válasz.

Egy weboldal nem attól lesz jó és hatékony, hogy nagyon szép, vagy hogy mennyi mindenre képes. Sokkal inkább attól, hogy teljesíti-e a célját (az előző szekcióban részletezettek szerint).

Egyszerűbb és közepesen bonyolult weboldalak már rövid idő alatt, némi tanulással és szorgalommal elkészíthetőek akkor is, ha nem vagy technikai zseni.

Ha megbíznál valakit, hogy készítse el

Az még nem ment meg attól, hogy tisztában legyél a fentebb leírtakkal. Itt azt az időt, pénzt és energiát takarítod meg, amit a saját magad képzésébe és az oldal elkészítésébe fektetnél. Cserébe ha jól választasz kivitelezőt, akkor hozzáértő szakemberek profi oldalt tudnak neked összerakni, szóval a szaktudást fizeted meg.

Ha magad szeretnéd elkészíteni

Akkor szükséged lesz megfelelő oktató anyagra. Megfelelő alatt azt értem, hogy egyrészt azt mutatja be, hogyan kell jó végeredményt elérni, másrészt ezt úgy adja át, hogy meg is érted és össze is áll a kép. Sokkal nehezebb úgy megérteni valamit, ha csak az elemeit magyarázzák el, de a közöttük lévő összefüggés homályos marad.

Én azt javaslom, hogy…

Kövesd az oldalam.

Mindent elkövetek azért, hogy a cikkben leírtak teljes egészét elsajátíthasd legalább alap szinten. Igyekszem a lehető legegyszerűbben és gyakorlatiasan átadni minden információt, hogy ha magad vágnál bele az oldalad építésének. Így el fogod tudni dönteni, hogy végül belevágj, vagy inkább megcsináltatod valakivel (akár velem, ha szeretnéd és meg tudunk egyezni).

Ha érdekelnek a további írások és kapcsolódó lehetőségek, kérj értesítőt: az alábbi űrlapon iratkozz fel a kunyizást, nyaggatást és spamet élből kerülő hírlevelemre:

Értesítselek az új írásokról?

Iratkozz fel a hírlevélre és szólok, amint új anyag (ingyenes vagy fizetős) jelenik meg.
(feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési nyilatkozatban leírtakat)

Oszd meg, hogy mások is fejlődhessenek:

Oszd meg gondolataidat az írással kapcsolatban:

© 2020 minden jog fenntartva