Rengeteg eszköz és módszer kering a neten, ami több online vásárlót ígér. De mind közül mégis egy profi (vagy inkább „professzionális”) weboldal az, ami nélkül (állítólag) a hiányát vállalkozóként ma nem engedheted meg magadnak. Legalábbis, ha vállalkozó vagy, és még nincs weboldalad, akkor valószínűleg lépten-nyomon ilyen hirdetésekbe futsz bele. Na nézzünk ennek a témának a mélyére egy picit

Mitől lesz egy weboldal professzionális?

Elöljáróban: Ha valami elsőre nem világos, ne akadj le rajta, olvasd végig a cikket és minden a helyére kerül.

15 év informatikai tapasztalat van a hátam mögött, de ezt a kérdést még én sem tudtam volna megválaszolni, ha megkérdeztek volna. Most pedig már annyira fúrta az oldalam a kíváncsiság, hogy utána jártam, mit értenek ez alatt a kollégák(?).

Nagy meglepetés nem ért, ugyanis azt tapasztaltam, hogy amint rákattintasz egy ilyen hangzatos címre, azonnal kontextus váltás következik, és már egyedi, céges, esetleg vevőszerző, vagy akár pénztermelő weboldalról olvashatsz.

Szóval akárhogy is vesszük, még aki árulja, az sem tudja igazán jól megfogalmazni. Ezzel persze nem akarok leszólni senkit, aki egyébként jó weboldalakat készít. De mivel ez egy kellően megfoghatatlan, mégis hangzatos megnevezés, ezért nem árt tudnod, hogy hiába lesz a weboldalad profi, ha nem azt csinálja, ami a dolga lenne (ami pedig minden vállalkozás esetén más).

Olyat is láttam, hogy valaki 100% biztos megtérüléssel kecsegtet. Nos, ha te az a vállalkozó vagy, aki szerint létezik 100% biztos befektetés, kérlek most zárd be ezt a cikket.

Szóval most már tudod, hogy valószínűleg nem profi weboldalra van szükséged, hanem olyanra, ami pontosan azt csinálja, ami a dolga.

A weboldal nem is az, aminek a legtöbben gondolják

Bár életünk jelentős részét online töltjük és ezáltal rengeteg weboldallal találkozunk, mégis az emberek többségének még mindig az a kép él a fejében, hogy a weboldal valami olyasmi, mint csupán egy kirakat vagy bemutatóterem (és az esetek egy kis részében ez így teljesen rendben is van).

Egy fura hasonlattal élve egy ilyen bemutatóterem stílusú weboldal olyan, mintha lenne egy kutyád, amit nem tudsz hol tartani, ezért veszel neki egy állatkertet. De egy állatkertben nem csak nézni (legfeljebb simogatni) lehet állatokat, hanem jegyet kell tudni vásárolni, bent könnyen kell tudni tájékozódni, nem árt, ha valaki eteti és takarítja az állatokat és még folytathatnánk. Hasonlóképp egy weboldalban rejlő lehetőségek közül is csupán a jéghegy csúcsa, hogy be tud mutatni téged és a termékedet / szolgáltatásodat.

Mi a valódi célja egy weboldalnak?

Ha az online megjelenésedet rendszerben nézzük, akkor mondhatjuk, hogy az egész rendszernek a szíve a maga a weboldal. Így, ha csak egy weboldalad van, akkor csak egy szíved van, ami önmagában nem életképes. Szükség van további létfontosságú szervekre a rendszer működéséhez.

És ahogy egy élőlény szervezetében a szív egy összetett rendszerbe kapcsolódik be, úgy egy weboldal is egy összetett online rendszerbe kapcsolódik be (szándékosan nem a bonyolult szót használtam, mert egy összetett rendszer is lehet egyszerű).

Végül pedig ahogy a szív, úgy a weboldal is a keringésért felelős, csupán ebben az esetben az ügyfeleidet keringeti az online rendszeredben.

Miért haszontalan önmagában egy jó weboldal is?

Hogy ez érthetőbb legyen, nézzük át a rendszer néhány további részét is, amibe a weboldaladnak jó eséllyel be kell majd kapcsolódnia.

 

Mit kell látnod, mielőtt elkezdesz online rendszert építeni (vagy építtetni)?

Először is: valahogy el kell érned, hogy a látogatók a weboldalra kerüljenek (ez evidens, egyébként nem látná senki, szóval értelmetlen lenne).

Hogyan éred el, hogy emberek a weboldaladra kerüljenek? Ezt két csoportra szoktam bontani: léteznek „ingyenes” és „fizetős” megoldások. Ezeket nevezzük „forgalmi forrásoknak”.

Az „ingyenes” csoportba tartozik az, amiért közvetlenül nem fizetsz (legfeljebb a saját befektetett munkáddal): ilyenek például a Facebook bejegyzések, vagy ha a keresőkből (pl. google) talál rád valaki, esetleg közvetlenül beírja a weboldalad címét a böngészőbe. Ez a kevésbé releváns csoport, de hogy miért, arra nem most térünk ki.

A „fizetős” csoportba bármilyen reklám vagy fizetett hirdetés szóba jöhet, online és offline is. Az online lehet bármelyik Social platformon (Facebook, Instagram stb.) megjelenő hirdetések, keresőkben (pl. google) megjelenő hirdetések, YouTube reklámok és még rengeteg más lehetőség is van.

Az offline pedig lehet plakát, szórólap, kirakati poszter, autó festés, postai levél, újsághirdetés. Ezeket még QR kódokkal is meg lehet fejelni. És itt a lehetőségeknek még csak a legismertebb fajtáit érintettük.

Hogy milyen forrásokból irányítod a weboldalra a látogatókat, azt a leginkább az alapján érdemes kiválasztani, hogy jellemzően hol találkozna vele az, akinek el akarsz adni. Itt meg kell említenem, hogy nem akarunk mindenkinek eladni. Csak annak, akinek te vagy a lehető legjobb választás. Ezért határozzuk meg a célcsoportodat, de erre itt most nem tudok kitérni.

A lényeg, hogy miután kiválasztottuk a forgalmi forrásokat, össze kell kapcsolni azokat a rendszereket a weboldallal is.

Másodszor: Ha már a weboldaladon van egy látogató, akkor el kell érned, hogy csináljon is ott valamit.

Ilyen például a hírlevélre való feliratkozás – ehhez össze kell kötnöd a hírlevélkezelő rendszerrel. Vagy például az online bankkártyás vásárlási lehetőség, ebben az esetben a bankkártya elfogadó rendszereddel, esetleg a számlázó rendszereddel is össze kell kötni a weboldalt.

Itt sem akarok végeláthatatlan listát írni, de a lényeg remélem érthető: ha olyan feladatot hajt végre a látogatód, amihez külső rendszer szükséges, akkor azt össze kell kötnöd a weboldallal.

Végül pedig: Ha már járt a weboldaladon, akkor rá akarod venni, hogy visszatérjen oda.

Ha nem vásárolt, akkor azért, ha pedig igen, akkor azért, hogy újra megtegye. Biztosan kaptál már hírlevelet, amiben értelmes dolgot árultak, vagy olyan e-mailt, esetleg hirdetést, hogy jártál már a weboldalon, de nem vetted meg amit nézegettél, esetleg olyat, hogy valamit a kosaradban felejtettél.

Ezeket a rendszereket is megfelelően össze kell kapcsolni a weboldallal (és persze feltételezzük, hogy ezek a rendszerek önmagukban jól működnek, ami szintén egy külön témakör).

Ha ez így most soknak és bonyolultnak tűnik, ne ijedj meg, te is át fogod tudni látni az egészet (erről később) és nem is kell egyedül csinálnod.

 

Ezek alapján most már látod, hogy hasonlóan a korában említett példához, ha meghúzod a bokád vagy a derekad, akkor a szíved hiába teszi tökéletesen a dolgát, nehéz lesz eljutnod a Mount Everest csúcsára. Ugyanígy, ha mondjuk rosszul csinálod az érdeklődőszerzést (kevés vagy nem megfelelő embereket terelsz az oldaladra), akkor a legjobb weboldal sem fogja hozni a számokat (példa: ha fésűt árulsz, akkor nem kopasz embereket akarsz a weboldaladra terelni).

 

Szóval akkor szükséged van profi weboldalra?

Vagy elég lenne kezdésnek egy blog? Esetleg egy értékesítési oldal?

Ilyen és hasonló kérdéseket érdemes magadnak feltenned, mielőtt százezreket fizetsz egy weboldalért.

Mert hogy pontosan mire van szükséged, az attól függ, hogy pontosan milyen úton akarod végig vezetni a látogatóidat, ami során vásárlóvá válnak.

Ha érted ezt a folyamatot, akkor lépésről lépésre tudod bevezetni a korábban említett összes rendszert, közben pedig elsajátítani azok használatát, így nem lesz egy káosz az egész, amihez hozzá sem mersz nyúlni.

Tapasztalat nélkül ezt mind összehozni elég meredek dolog lenne.

Ha viszont készen állsz rá, hogy átlásd a dolgot és kiválaszd a megfelelő folyamatokat és eszközöket, szívesen segítek (igen, ingyen). Annyi a dolgod, hogy írj rám Messengeren az alábbi gombra kattintva és pár mondatban írd meg, hogy mik az eddigi terveid/elképzeléseid:

 

Értesítselek az új írásokról?

Iratkozz fel a hírlevélre és szólok, amint új anyag (ingyenes vagy fizetős) jelenik meg.
(feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési nyilatkozatban leírtakat)

Oszd meg, hogy mások is fejlődhessenek:

Oszd meg gondolataidat az írással kapcsolatban:

© 2020 minden jog fenntartva